Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handlar om att systematiskt optimera din kommunikation så att fler och fler av dina användare når de mål du satt upp. Nyckeln bakom en framgångsrik konverteringsoptimering är att arbeta datadrivet och iterativt.

Vare sig du skapar en landningssida eller bygger en app så bör du ha ett tydligt mål med denna kommunikationsyta. På Digifix arbetar vi med tre olika typmål

  1. Informationsmål: få en besökare att lära sig något.
  2. Känslo-/attitydmål: få en besökare att ändra attityd till något.
  3. Beteende-/handlingsmål: få en besökare att göra något (till exempel prenumerera på ett nyhetsbrev, bli medlem eller köpa en produkt).

När du väl valt vilket mål du har bör du välja en datapunkt som gör att du kan utvärdera i vilken grad som dina besökare når detta mål, det vill säga hur många besökare som konverterar.

Genom att mäta noggrant och successivt justera innehåll, UX och UI så kan du steg för steg öka andelen besökare som konverterar.

Gustav Julander

Vd och digital kommunikatör

E-post: gustav@digifix.se

Tel: 076 305 36 66

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.