SEO – content is king  

SEO (Search engine optimization) syftar till att underlätta för sökmotorer att hitta ditt innehåll. SEO kan lätt uppfattas som komplicerat (och kan vara det ibland), men i grund och botten är det inte så svårt: SEO är konsten att skapa innehåll som skapar största möjliga värde för besökarna.

Om du någon gång gått en kurs eller läst om SEO så har du säkert fått lära dig om vikten av att ha relevanta mellanrubriker, förse sidan med bra metainformation och ha en tydlig url-struktur.

Allt detta kallas för ”on-page SEO”, för det rör sig om optimeringar på sidan. Ofta kontrasteras det mot åtgärder utanför sidan, så kallad ”off-page SEO”, till exempel att skapa många kvalitativa inlänkar.

En tredje del inom SEO är mer tekniska optimeringar. Vilka skript en sida har och i vilken ordning dessa laddas kan ha stor inverkan på laddtider för webbplatsen, något som är av stor vikt när Google bedömer en sidas kvalitet.

Och visst är det viktigt att följa best practice för både innehåll, innehållsstruktur och teknisk utformning. Men ofta glöms det bort att inga av dessa saker har ett självändamål. Det är helt enkelt bara olika datapunkter som Googles algoritmer använder sig av för att svara på en enda fråga: vilket innehåll skapar störst värde för personer som söker på söktermen x, y eller z?

Tänk som en människa

I stället för att försöka tänka som en sökmotor när du jobbar med SEO – tänk som en människa:

  • Vilket värde skapar vårt innehåll? Har vi unikt innehåll?
  • Vilka frågor besvarar vi? Besvarar vi dem på ett tillfredställande sätt?
  • Finns det andra relaterade frågor, annan relaterad information som vi i dagsläget inte har på vår webbplats.
  • Hur ser sökbeteendena ut kring vår sektor, våra produkter, våra tjänster? Har vi innehåll som motsvarar dessa sökbeteenden?

Alla de här frågorna är centrala för ett framgångsrikt SEO-arbete. Men tyvärr glöms de ibland bort till förmån för de mer mekaniska råd som ofta ges i kurser om SEO.

Integrerad metod för SEO

På Digifix använder vi en integrerad metod för SEO där vi kombinerar

  • analys av de befintliga sidornas prestanda (teknik, innehåll, struktur)
  • sökordsplanering, innehållsstrategi och innehållsproduktion.

Digifix har bred erfarenhet av att utveckla innehåll som driver stora mängder organisk trafik.

Vi kan hjälpa er med stora och små projekt, oavsett om det gäller att börja från grunden eller om ni redan har en SEO-strategi som behöver justeras.

Gustav Julander

Vd och digital kommunikatör

E-post: gustav@digifix.se

Tel: 076 305 36 66

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.