
Arkitektur kan vara spännande och intressant för alla. Det vet fack- och branschorganisationen Sveriges Arkitekter. Men Sveriges Arkitekter hade under åren upptäckt att det fanns många missvisande och bristfälliga uppfattningar om vad arkitektur är och vad arkitekter gör.
Vi på Digifix fick uppdraget att ta fram ett koncept som skulle bredda bilden av arkitektyrket i synnerhet och byggnadskonst i allmänhet. Lösningen blev kampanjen Arkitekturskolan.
Hösten 2018 lanserade vi Arkitekturskolan på Sveriges Arkitekters eget Instagramkonto. Innehållet bestod av lärorika och lättillgängliga Instagram-storys, med teman som berörde allt från miljonprogrammet till pionjärer inom arkitekturen.
Eftersom kampanjen blev så lyckad lanserade vi Arkitekturskolan som ett eget Instagramkonto i februari 2019.
Resultat:
- Över 4 500 följare på mindre än tre månader.
- Över 8 000 interaktioner med innehållet.
- Cirka 3 000 nya följare på Sveriges Arkitekters eget Instagramkonto.
Vill du se hur det kan se ut? Följ @arkitekturskolan på Instagram!
Är du och din organisation också intresserade av att bygga en framgångsrik närvaro på Instagram? Hör av dig till gustav@digifix.se.