Vad är inbound marketing?
Med inbound marketing skapar er organisation eller ert företag en relation med kunden i flera steg. I stort handlar det om att skapa innehåll som löser ett problem eller fyller ett behov hos organisationens eller företagets potentiella kunder. Genom att erbjuda en potentiell kund något av värde blir kunden medveten om, och intresserad av, er organisation.
Vilket slags innehåll ni bör skapa beror helt på er verksamhet. Säljer ni mjöl kan det vara en god idé att erbjuda enkla recept som visar hur man bakar det perfekta surdegsbrödet. Företräder du ett fackförbund som vill hjälpa sina medlemmar att utvecklas på arbetsmarknaden? Dela en lista med tips på hur man lyckas med ett lönesamtal.
Hur fungerar det?
Genom fyra faser – attrahera, konvertera, avsluta, överraska – blir främlingar till besökare, besökare till leads, leads till kunder, och kunder till ambassadörer. Nyckeln bakom en lyckad inbound-strategi är att erbjuda rätt innehåll i rätt fas och i rätt kanal.
Varför inbound marketing?
Som mediekonsument i dag möts man av en kakafoni av budskap. Det finns tusentals företag och organisationer som slåss om potentiella kunders uppmärksamhet. Vi filtrerar snabbt bort påträngande budskap som vi inte ser något värde i. I stället för att genast kräva något av era potentiella kunder – Köp vår produkt! Gå med i vår organisation! – kan ni erbjuda kunderna något från början, utan krav på motprestation.
Vad krävs för att lyckas med Inbound marketing?
För att lyckas med inbound marketing behöver ni tre saker:
- En tydlig innehållsstrategi. Vad för slags innehåll ska vi erbjuda våra olika målgrupper?
- En tydlig kanalstrategi. Var når vi våra målgrupper?
- De rätta analysverktygen. Hur mäter vi resultat och följer upp våra leads?
Har du frågor om Digifix erbjudande? Kontakta: gustav (at) digifix.se.