Inbound marketing – skapa en relation med kunden i flera steg

Skillnaden mellan inbound marketing och annan typ av marknadsföring är att ni inte direkt kräver något av mottagaren. I stället erbjuder ni något: förklarande information, en kul stund, ett bra tips, och lägger på så vis grunden för en långsiktig relation.

Vilket slags innehåll ni bör skapa beror helt på er verksamhet. Säljer ni mjöl kan det vara en god idé att erbjuda enkla recept som visar hur man bakar det perfekta surdegsbrödet. Företräder du ett fackförbund som vill hjälpa sina medlemmar att utvecklas på arbetsmarknaden? Dela en lista med tips på hur man lyckas med ett lönesamtal.

Hur fungerar det?

Genom fyra faser – attrahera, konvertera, avsluta, överraska – blir främlingar till besökare, besökare till leads, leads till kunder, och kunder till ambassadörer. Nyckeln bakom en lyckad inbound-strategi är att erbjuda rätt innehåll i rätt fas och i rätt kanal.

Varför inbound marketing?

Som mediekonsument i dag möts man av en kakofoni av budskap. Det finns tusentals företag och organisationer som slåss om potentiella kunders uppmärksamhet. Vi filtrerar snabbt bort påträngande budskap som vi inte ser något värde i. I stället för att genast kräva något av era potentiella kunder – ”Köp vår produkt! Gå med i vår organisation!” – kan ni erbjuda kunderna något, utan krav på motprestation.

Vad krävs för att lyckas med inbound marketing?

För att lyckas med inbound marketing behöver ni tre saker:

  • En tydlig innehållsstrategi. Vad för slags innehåll ska vi erbjuda våra olika målgrupper?
  • En tydlig kanalstrategi. Var når vi våra målgrupper?
  • De rätta analysverktygen. Hur mäter vi resultat och följer upp våra leads?

Gustav Julander

Vd och digital kommunikatör

E-post: gustav@digifix.se

Tel: 076 305 36 66

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.