Anpassa budskap med marketing automation

Marketing automation är ett begrepp som varit i svang under några år. Det kan förefalla svårt att begripa om man själv aldrig arbetat med det, men egentligen är det inte så krångligt. Det handlar helt enkelt om att använda olika sorters programvara för att automatisera viss kommunikation.

Automatiseringen möjliggör segmentering av budskap mot olika målgrupper baserat på hur dessa målgrupper interagerar med ert innehåll.

Ett enkelt exempel skulle kunna se ut så här: Ni har ett nyhetsbrev som går ut till ett antal mottagare. De här mottagarna har olika stark relation till er verksamhet och befinner sig på olika steg i en tänkt kundresa.

En grupp mottagare av nyhetsbrevet klickar på flera länkar för att läsa mer om ert erbjudande. Några andra mottagare öppnar inte ens nyhetsbrevet. De system som används för automation kan avläsa dessa olika beteenden och dela upp mottagarna i två grupper: ”leads” och ”ointresserade”.

I nästa steg kan vi skicka ut ett anpassat nyhetsbrev till den grupp vi kallat ”leads” med lite mer skarpa erbjudanden, medan gruppen ”ointresserade” i sin tur får ett anpassat nyhetsbrev med innehåll som kan väcka deras intresse och förmå dem att åtminstone öppna mejlet från er.

Marketing automation används ofta tillsammans med inbound marketing.

Gustav Julander

Vd och digital kommunikatör

E-post: gustav@digifix.se

Tel: 076 305 36 66

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.