Våga välja vinkel

Informera, väcka känslor eller kanske bara bjuda på en rolig stund som lättar upp dagen. Vägen till en framgångsrik närvaro i sociala medier kan sammanfattas med det råd som lärs ut på alla grundutbildningar i journalistik: våga välja vinkel.

Rådet våga välja vinkel lärs ut av ett bra skäl: nybörjare inom journalistik vill gärna förmedla allt de lärt sig under research-arbetet. Resultatet blir ofta rörigt och ofokuserat, och mottagaren tappar snabbt tråden.

Samma fälla finns för organisationer och företag som producerar innehåll för sociala kanaler: man vill berätta precis allt som pågår i verksamheten. Och resultatet blir på samma vis ofta röriga och ofokuserade flöden som varvar länkar till pressmeddelanden med suddiga bilder från frukostseminariet och medarbetare som berättar om sin vardag.

Alltså: man har inte vågat välja vinkel.

Precis som med all annan kommunikation handlar sociala medier om att snäva av och renodla. En bra start är att ställa sig följande fyra frågor:

  1. Vad vill vi berätta?
  2. För vem vill vi berätta det?
  3. I vilken kanal når vi enklast denna person?
  4. Vad vill uppnå med kommunikationen? (Skapa en känsla, informera, påverka ett beteende och så vidare.)

Kan ni svara på de frågorna så har ni kommit en bra bit på vägen för att skapa intressant innehåll för era sociala kanaler.

Gustav Julander

Vd och digital kommunikatör

E-post: gustav@digifix.se

Tel: 076 305 36 66

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.