Hur minskar vi antalet samtal till kundtjänst? Hur hjälper vi kunderna göra en beställning utan att fastna i något steg? Hur får vi så många som möjligt att svara på vår viktiga enkät? Svaret på alla frågorna är UX-writing.
UX, user experience, handlar om att göra användarens upplevelse så bra som möjligt. Ofta pratar man om UX-design, och avser de tekniska och visuella aspekterna av digitala tjänster och webbplatser. Men texterna är en minst lika viktig aspekt av användbarheten. Allt från längre instruktioner till knapptexter behöver utformas för att kundens resa ska bli så bra som möjligt.
Genom att ta in en av våra UX-skribenter i ert projekt i ett tidigt skede säkerställer ni att användarens behov blir ett ledord i hela processen. Vi kan till exempel hjälpa er att förbättra logiken i en e-tjänst, skriva hjälptexter som gör det lättare att fylla i formulär rätt eller skapa felmeddelanden som inte gör besökaren irriterad. Vi ser till både detaljerna och helheten.
Bra UX märks inte. Men det märks när den saknas.